Publicerad:
Vätgasprojektet Nordic Hydrogen Route går in i genomförbarhetsfas
Nordic Hydrogen Route (NHR) är ett gemensamt projekt mellan de finska och svenska gasnätsoperatörerna Gasgrid Finland och Nordion Energi, med målet att bygga en gränsöverskridande vätgasinfrastruktur och gemensam vätgasmarknad i Bottenviksregionen. Förstudier har pågått sedan 2022, och nu kan projektet påbörja en genomförbarhetsanalys.
Den huvudsakliga sträckningen för Nordic Hydrogen Route, som är cirka 1000 kilometer lång, kommer att gå längs Bottenvikens kust, med en förgrening upp mot Kiruna. Ambitionen är att ha en vätgasinfrastruktur och en gemensam vätgasmarknad i Bottenviksregionen till år 2030.
"Under förstudiefasen har vi bland annat genomfört en kartläggning av potentiella kunder, uppdaterat affärsanalysen och genomfört tekniska analyser av frågor som ruttplanering. Samarbetet har gått bra, och nu när projektet går vidare till genomförbarhetsfasen blir det ännu mer intensivt,” säger Jukka Hietanen, projektledare på Gasgrid.
I april 2024 fick Nordic Hydrogen Route godkännande från Europaparlamentet och Europeiska rådet för sin status som PCI-projekt, vilket innebär att projektet inkluderats på Europeiska kommissionens lista över projekt av gemensamt intresse för unionen (PCI). Dessa projekt syftar till att bygga en mer integrerad och hållbar energimarknad och bidra till EU:s energi- och klimatmål.
"Projektets PCI-status kommer inte bara att möjliggöra förenklade tillståndsprocesser, utan har också gett oss möjlighet att ansöka om finansiering från EU:s CEF-fond (Connecting Europe Facility). Ansökan till CEF-fonden lämnades in för utvärdering i slutet av oktober,” säger Hietanen.
"Nordic Hydrogen Route kommer att spela en viktig roll för att möjliggöra den gröna omställningen av industrin i norra Sverige och Finland. Vi tar nu nästa steg för att förverkliga våra planer," säger Björn Santana Arvidsson, vice vd på Nordion Energi H2 AB.
Den mer detaljerade planeringen som nu startar under genomförbarhetsfasen kommer bland annat att omfatta tekniska genomförbarhetsstudier, val av partners och inledandet av de första tillståndsaktiviteterna.
"Att ha en bra dialog med våra kunder är avgörande för projektet. Baserat på den tidigare kundundersökningen kommer dialogen nu att fördjupas för att ytterligare utveckla samarbetet," berättar Arvidsson.
Vätgasledningen mellan Sverige och Finland planeras vara i drift 2030. Förbindelsen kommer att möjliggöra överföring av vätgas producerad från grön el mellan de två länderna. I Finland ingår Nordic Hydrogen Route i det finska nationella vätgasledningsprojektet. I Sverige drivs Power2Earth-projektet (Letsi-Luleå) som en första del av NHR, med den offentliga samrådsprocessen nyligen avslutad.