Volvo lastvagnar
"Det finns inte bara en lösning på klimatkrisen"
Mer än 1,2 miljoner lastbilar från Volvo rullar på vägarna runt om i världen, de allra flesta av dem på diesel. Till 2030 är målet att halvera utsläppen från de nya fordon som säljs. Till 2040 ska nettoutsläppen vara noll. För att nå målet krävs elektrifiering, vätgas och biodrivmedel, däribland biogas.
- En del tror att det kommer finnas en enda lösning som ska göra transporterna fossilfria, och därför avvaktar de för att se vilken teknik som kommer att vinna. Men vi ser att det kommer krävas olika lösningar för olika transporter. Vissa transporter kommer att elektrifieras, andra kommer exempelvis gå på biogas, beroende på vilken typ av transport det handlar om och var den sker, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar.
Ungefär en tiondel av de utsläpp som en lastbil orsakar under hela sin livscykel sker i dag vid produktionen, resten vid användandet. Vilken typ av fordon som kunderna köper, och vad den sedan tankas med är därför centralt för att Volvo ska kunna nå sina mål. När Lars Mårtensson målar upp utmaningarna med att ställa om transporterna är det ett komplext system som träder fram. Åkerier som vill ställa om tvekar sällan på grund av lastbilen i sig själv, utan för att andra delar av kedjan inte kommer vara tillräckliga. Kommer det finnas ställen att tanka när det behövs? Finns det tillräckligt med förnybart bränsle? Är kunderna beredda att betala mer för en transport med mindre klimatpåverkan?
- Vi måste samarbeta med andra för att nå våra mål. Det kan vara samarbeten med energibolag för att säkerställa att det finns förnybara drivmedel, eller att vi för samman åkerier och infrastrukturbolag för att tank- och laddställen ska finnas där de behövs, säger Lars Mårtensson.
2030 är bara några år bort, och för att halvera utsläppen fram till dess lyfter Lars Mårtensson fram biogasen som central. Där finns det, menar han, både råvaror och teknik för att öka produktionen relativt snabbt.
- Vi befinner oss i en skyndsam omställning, där utvecklingen måste gå snabbt. Gaslastbilar är redan i dag konkurrenskraftiga i pris, och tävlar främst mot diesel och inte mot exempelvis elektriska fordon. Den har därför stor potential att minska utsläppen. Längs de stora transportstråken i Västeuropa finns det redan i dag en bra infrastruktur för tankning, säger Lars Mårtensson.
För Volvo kan biogasen i huvudsak bidra till att minska utsläppen vid körning, men även andra delar av värdekedjan omfattas. Det gäller produktionen av lastbilarna där det tidigare användes naturgas inom vissa processer.
- Ute i Europa ser vi också att biogas kan användas i våra serviceverkstäder för att få ner deras klimatavtryck, säger Lars Mårtensson.
Från den politiska världen finns det också en del hinder kvar som skulle behöva röjas bort. I huvudsak handlar det om att skapa långsiktiga spelregler. De senaste åren har karaktäriserats av en stor ryckighet, där drivmedelsskatter och regler kring exempelvis reduktionsplikt, har ändrats med kort varsel trots att de införts under stor enighet.
- Det här är en långsiktig och strategisk fråga för oss, och så borde den även behandlas av andra, säger Lars Mårtensson.